Leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis kunnen (ernstige) leesproblemen of een dyslexie ontwikkelen, maar niet alle leerlingen met een taalstoornis zullen leesproblemen ontwikkelen. Dyslexie en TOS kunnen samen voorkomen, maar bestaan ook los van elkaar. TOS en dyslexie zijn allebei taalstoornissen en komen erg vaak samen voor. Hoe ernstiger de taalstoornis, des te groter ook de kans is op leesproblemen
Stoornissen in de pragmatiek, dus in de communicatieve vaardigheden (het begrijpen van taal en ook begrepen worden) leiden niet altijd tot technische leesproblemen, maar wel tot problemen met het begrijpend lezen. Leerlingen met TOS met een stoornis in de pragmatiek kunnen geen idee hebben van wat ze lezen, maar lezen bijvoorbeeld wel feilloos.
Nieuwe woorden worden aangeleerd op basis van ervaringen en door contacten met anderen. Daarom is een rijke talige omgeving van groot belang. Turkse en Marokkaanse leerlingen komen met een geringere Nederlandse woordenschat de basisschool binnen en beschikken op twaalfjarige leeftijd gemiddeld over 10.000 woorden (Vernooy, 2008). Leerlingen met een TOS blijven enorm achter ten op zichten van deze leerlingen, met alle gevolgen van dien. Wanneer leerlingen met TOS met ongeveer 12 jaar de overstap maken naar het voortgezet onderwijs is er vaak sprake van een gemiddelde achterstand in de woordenschat en de taalontwikkeling van ongeveer 2 jaar.
De schoolboeken voor elk vak afzonderlijk in het basisonderwijs en in het voortgezet onderwijs zijn geschreven op het taalniveau die bij het betreffende schooljaar hoort. In het praktijkonderwijs is dit niveau vaak lager. Wanneer een leerling met een TOS een beperking in zijn woordenschat heeft van gemiddeld anderhalf a twee jaar dan zal dit grote problemen opleveren bij bijvoorbeeld het begrijpen van een tekst.
Leerlingen met TOS hebben vaak op meerdere taaldomeinen een beperking en deze kan al heel vroeg in de ontwikkeling van invloed zijn op de voorwaarden van het leren lezen en spellen en het uiteindelijke technische lezen en de schriftelijk spellingvaardigheden. Tijdens deze training zal er aandacht zijn voor deze domeinen en de overlap.
Ook tijdens deze training zijn er veel praktijkvoorbeelden en praktische tips en adviezen voor in de klas en tijdens stage.
Voor wie:alle medewerkers PO en VO
Wanneer: 4 april 2024
Waar: nader te bepalen (OZHW)
Tijd: 16:00 - 20:00 uur
Trainer: Bernadette Sanders - Smartonderwijs
Bijzonderheden: er wordt voor een lichte maaltijd gezorgd Kosten: 125 euro