Menu


EDI kleuters 

Inleiding 

Leraren hebben enorm veel invloed op het leren van leerlingen. Sterker nog: ze zijn de belangrijkste factor. Hoe zorgen zij voor goede lessen, waarin álle leerlingen leren? Het lesmodel Expliciete Directe Instructie (EDI) – dat bewezen effectief is voor het aanleren van nieuwe basislesstof – geeft concrete tools om de kwaliteit van lessen te verhogen. 

Op veel scholen wordt al gewerkt volgens EDI. In deze scholing gaat de aandacht (door middel van voorbeelden en theorie) echter vaak naar de midden- en bovenbouw. Tijdens deze cursus wordt expliciet ingezoomd op de kleuters en groep 3. Waarom is EDI passend bij het jonge kind en hoe kan dit op een juiste manier worden ingezet? Van de deelnemers wordt verwacht dat zij de basis van EDI al onder de knie hebben. Deze cursus is een verdieping gericht op het jonge kind.

Bijeenkomst 1. EDI – Intro, doelen en instructie
Doelen: Je kunt de lesfasen en technieken van het EDI-lesmodel omschrijven en je kunt een kraakheldere instructie ontwerpen bij lesdoelen met procedurele kennis en feitenkennis. Op het gebied van dit doel staan de volgende punten op de agenda: • Waarom EDI? • Directe Instructie
• Hoge verwachtingen
• Doelgericht onderwijs
• Doelen delen
• Het lesdoel
• Onderwijzen van procedurele kennis
• Onderwijzen van feitenkennis

Bijeenkomst 2. EDI – begeleide inoefening, lesafsluiting en zelfstandige verwerking
Doel: Je kunt verantwoordelijkheid geleidelijk overdragen aan leerlingen op basis van controle van begrip. Op het gebied van dit doel staan de volgende punten op de agenda:
• Begeleide inoefening
• Cvb-vragen
• Lesafsluiting

Expertis Onderwijsadviseurs is een landelijk adviesbureau dat staat voor schoolverbetering op wetenschappelijke basis. Inzichten vanuit de wetenschap vertalen we naar de dagelijkse praktijk. Scholen en besturen maken daardoor een grote en blijvende kwaliteitsslag. 


 

Wat levert het je op?

 

  • In twee bijeenkomsten wordt aan de volgende doelen gewerkt:
  • Je leert de theorie over EDI met betrekking tot het jonge kind.
  • Je oefent aan de hand van voorbeelden gericht op het jonge kind.
  • Je kunt de lesfasen en technieken van het EDI-lesmodel omschrijven en je kunt een kraakheldere instructie ontwerpen bij lesdoelen met procedurele kennis en feitenkennis.
  • Je kunt verantwoordelijkheid geleidelijk overdragen aan leerlingen op basis van controle van begrip.
  • Je kunt het EDI-model toepassen op het jonge kind. 

 


 

Aanvullende informatie

Voor wie: Alle medewerkers PO (kleuters/groep 3) 
Wanneer: 3 februari en 14 april 2026
Waar: De Reijer
Tijd: 15:15-18:15 uur 
Kosten: 235 euro
Trainer: Gallyon Krooder, Expertis