Menu


EDI Coach 

Inleiding 

Het lesmodel Expliciete Directe Instructie (EDI) – dat bewezen effectief is voor het aanleren van nieuwe basislesstof – geeft concrete tools om de kwaliteit van lessen te verhogen. Belangrijk onderdeel na de scholing van EDI is de borging ervan. Hoe zorg je voor een duurzame inbedding van EDI in de school? De inspiratiesessies EDI-coach leren deelnemers hoe zij het lesmodel Expliciete Directe Instructie (EDI) stevig en duurzaam verankeren in hun school. De EDI-coach zorgt ervoor dat het hele team zich blijft ontwikkelen.

Deze cursus is zowel geschikt voor scholen die al langer met EDI werken, als scholen die er net mee starten. Waar de rest van het team de EDI basis of een verdieping kan volgen, is deze de EDI Coach cursus voor de verantwoordelijken in de school die gaan zorgen voor de borging en kwaliteit.

Over EDI
Onderwijsonderzoek van de afgelopen eeuw laat bij herhaling zien dat Directe Instructie het leren van kinderen versnelt en versterkt. Leerlingen beschikken niet alleen over meer kennis, maar ook hun probleemoplossend vermogen en zelfvertrouwen nemen toe als de leerkracht Directe Instructie toepast in de lessen. Hoe ziet het EDI-lesmodel eruit in de dagelijkse praktijk van het klaslokaal? Deze scholing verbindt de theorie op inspirerende en concrete wijze met de praktijk. De deelnemers maken kennis met de kracht van EDI en leren hoe ze kinderen actief betrekken bij hun lessen en zicht krijgen op hun leren. Diverse hoogleraren en lectoren raden scholen aan om EDI toe te passen en meer dan 50.000 leerkrachten kochten inmiddels het boek.


 

Bijeenkomst 1. Theoretische achtergronden EDI, rol EDI-coach en coachingstechnieken
Doelen:
Je kent de wetenschappelijke inzichten over directe instructie en EDI.
Op het gebied van dit doel staan de volgende punten op de agenda:
• Kennismaking en inventarisatie leervragen;
• Wetenschappelijke inzichten over directe instructie en EDI;
• EDI-lesfasen + technieken;
• De coachingstechnieken en -vaardigheden van de EDI-coach;
• Taak en rol van de EDI-coach.

Bijeenkomst 2. Coaching van leraren observeren en feedback geven
Doelen:
Je kunt een EDI-les observeren a.d.h.v. een kijkwijzer
Je kunt op een effectieve wijze feedback geven.
Ondersteunend aan deze doelen staan de volgende punten op de agenda:
• Het maken of herontwerpen van een kijkwijzer;
• Teambrede analyse van de kwaliteit van het onderwijsleerproces;
• Feedback en feedbackgesprekken;
• Oefenen van en voorbereiden op het geven van feedback;
• Koppeling met de rol van de EDI-coach;
• Het gezamenlijk bekijken van video-opnames van lessen.

Bijeenkomst 3. Feedback geven, weerstand en veranderbereidheid
Doelen:
Je kunt weerstand herkennen en begrijpen.
Je kent verschillende vormen van docentprofessionalisering.
Ondersteunend aan deze doelen staan de volgende punten op de agenda:
• Inwerken startende en nieuwe collega’s;
• Doorgronden van weerstand;
• Komen tot veranderbereidheid;
• Kernkwadranten;
• De rol van de EDI-coach.


Bijeenkomst 4. Interventiemethodes
Doelen:
Je kent verschillende vormen van docentprofessionalisering.
Ondersteunend aan deze doelen staan de volgende punten op de agenda:
• Kenmerken van effectieve leraarprofessionalisering;
• Kennismaken met enkele interventiemethodes;
• Lesson study;
• Co-teaching;
• De rol van de EDI-coach.


 

Wat levert het je op?

 

  • Je kent de wetenschappelijke inzichten over directe instructie en EDI.
  • Je kunt een EDI-les observeren a.d.h.v. een kijkwijzer. 
  • Je kunt op een effectieve wijze feedback geven.
  • Je kunt weerstand herkennen en begrijpen.
  • Je kent verschillende vormen van docentprofessionalisering.

 


 

Aanvullende informatie

Voor wie: Alle medewerkers PO/VO
Wanneer: 9 oktober, 13 november, 27 november en 11 december 2025
Waar: Nader te bepalen
Tijd: 15:30-18:30 uur 
Trainer: Brigitta Mathijssen, Expertis 
Kosten: 305 euro
Bijzonderheden: gezien de eindtijd van 18:30 uur wordt er geen lichte maaltijd verzorgd