Menu

TOS in relatie tot gedrag, executieve functies en de sociaal emotionele ontwikkeling

In taal ligt de basis voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. In taal ligt het vermogen tot zelfsturing en om verbinding te maken en aan te gaan met de ander. In de praktijk blijkt dat de leerling met TOS meer sociaal-emotionele problemen ervaart dan hun leeftijdsgenoten, het ontbreken van communicatievaardigheden maakt dat het voor de leerling met TOS moeilijker is om contact te maken met anderen in hun omgeving. Dit wordt bij het ouder worden en in de puberteit vaak een groter probleem. In de leeftijdsfase ben je vooral ook op zoek naar ‘wie je bent’. Door middel van taal en door ervaringen thuis, met leeftijdsgenoten en op school ontwikkelt de leerling zijn identiteit, wie hij is en wat hij kan. Succeservaringen en het gevoel van autonomie zijn voor iedereen van groot belang, maar zeker voor de leerling dat zijn eerste stappen zet in een talige maatschappij of de leerling die al veel negatieve ervaringen heeft in die talige wereld. Succeservaringen met betrekking tot de communicatie, zoals het aangaan van vriendschappen, interactie met de volwassenen thuis en met vriendjes, het kunnen geven van een antwoord op een

Het eerste wat gesignaleerd wordt in de klas is 'ongewenst' gedrag en niet de taalontwikkelingsstoornis. De onmacht en de frustratie bij leerlingen met TOS gaat vaak gepaard met 'ongewenst' gedrag, dit is ook vaak de enige manier tot communiceren wanneer je je emoties en hulpvragen niet, of niet goed kan verwoorden. Ligt het gedrag dan op de voorgrond of toch de TOS wat het gedrag veroorzaakt. Hoe breng je dit in beeld bij een doorverwijzing of aanmelding?
Dit geldt voor leerlingen op elke leeftijd en hoe ouder zij worden, hoe groter de frustratie en hoe groter de problemen op het gebied van de sociaal-emotionele problemen. Dit heeft gevolgen voor het leren, het zelfbeeld en de sociale interactie.

Ons gedrag en ons handelen wordt aangestuurd door innerlijke spraak. Hoe werkt dit bij leerlingen met TOS? Wat heeft dit voor effect op de executieve functies? Wat betekent een TOS op dit gebied voor school, leren en deelname aan stages en het aangaan van sociale contacten.

Vaak zien wij gedrag in de klas dat wij meteen bestempelen als ongemotiveerd, concentratieproblemen, erg druk en ongecontroleerd of zelfs kenmerken van autisme. Is dit terecht? Gezien de prevalentiecijfers zijn er veel meer leerlingen in de klas met TOS dan met een andere stoornis.

Ook tijdens deze training zijn er veel praktijkvoorbeelden en praktische tips en adviezen voor in de klas en tijdens stage.

Na afloop bent u bekend met

  • De comorbiditeiten in relatie tot gedrag met aandacht voor de prevalentiecijfers.
  • De invloed van onvoldoende 'communicatieve redzaamheid' op het gedrag en de sociaal-emotionele ontwikkeling.
  • De invloed van problemen met de receptieve en expressieve taalontwikkeling op het gedrag.
  • De invloed van TOS op de executieve functies.
  • Belemmeringen in het leerproces bij TOS en de invloed van zwakke executieve functies
  • Executieve functies die vanuit onderzoek zwak blijken bij de leerling met TOS.
  • Het in kaart brengen van het gedrag als gevolg van onvoldoende taalvaardigheden.
  • De ondersteuningsbehoefte van de leerling met TOS.
  •  Emotionele competentie, Theory of Mind (TOM), de ontwikkeling van het sociale begrip.
  • De rol van de emotieregulatie als belemmering op sociale contacten, het gedrag en het leren.
  • De rol van innerlijke taal in dit hele proces.

 

 

 

 

Doelgroep: allen PO & VO

 

 

Datum: 18-01-2024
 

Uiterste inschrijfdatum: 08-01-2024

 

 

Tijd: 16.00 uur - 20.00 uur

 

 

Locatie: nader te bepalen op één van de OZHW-scholen in Barendrecht, Ridderkerk of Zwijndrecht

 

 

Trainer: 
Bernadette Sanders, orthopedagoog 

 

 

Studiebelastingsuren: 4

150

 

 

Bijzonderheden: er wordt voor een lichte maaltijd gezorgd


Heb je de cursus met je leidinggevende besproken en is je leidinggevende akkoord dat je de cursus gaat volgen, dan kun je je inschrijven door op onderstaande balk te klikken. Je komt dan in een scherm waar je je persoonlijke gegevens kunt invullen. De factuur zal ter betaling worden verzonden aan je werkgever.

Inschrijven: kies de gewenste datum