In taal ligt de basis voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. In taal ligt het vermogen tot zelfsturing en om verbinding te maken en aan te gaan met de ander. In de praktijk blijkt dat de leerling met TOS meer sociaal-emotionele problemen ervaart dan hun leeftijdsgenoten, het ontbreken van communicatievaardigheden maakt dat het voor de leerling met TOS moeilijker is om contact te maken met anderen in hun omgeving. Dit wordt bij het ouder worden en in de puberteit vaak een groter probleem. In de leeftijdsfase ben je vooral ook op zoek naar ‘wie je bent’. Door middel van taal en door ervaringen thuis, met leeftijdsgenoten en op school ontwikkelt de leerling zijn identiteit, wie hij is en wat hij kan. Succeservaringen en het gevoel van autonomie zijn voor iedereen van groot belang, maar zeker voor de leerling dat zijn eerste stappen zet in een talige maatschappij of de leerling die al veel negatieve ervaringen heeft in die talige wereld. Succeservaringen met betrekking tot de communicatie, zoals het aangaan van vriendschappen, interactie met de volwassenen thuis en met vriendjes, het kunnen geven van een antwoord op een
Het eerste wat gesignaleerd wordt in de klas is 'ongewenst' gedrag en niet de taalontwikkelingsstoornis. De onmacht en de frustratie bij leerlingen met TOS gaat vaak gepaard met 'ongewenst' gedrag, dit is ook vaak de enige manier tot communiceren wanneer je je emoties en hulpvragen niet, of niet goed kan verwoorden. Ligt het gedrag dan op de voorgrond of toch de TOS wat het gedrag veroorzaakt. Hoe breng je dit in beeld bij een doorverwijzing of aanmelding?
Dit geldt voor leerlingen op elke leeftijd en hoe ouder zij worden, hoe groter de frustratie en hoe groter de problemen op het gebied van de sociaal-emotionele problemen. Dit heeft gevolgen voor het leren, het zelfbeeld en de sociale interactie.
Ons gedrag en ons handelen wordt aangestuurd door innerlijke spraak. Hoe werkt dit bij leerlingen met TOS? Wat heeft dit voor effect op de executieve functies? Wat betekent een TOS op dit gebied voor school, leren en deelname aan stages en het aangaan van sociale contacten.
Vaak zien wij gedrag in de klas dat wij meteen bestempelen als ongemotiveerd, concentratieproblemen, erg druk en ongecontroleerd of zelfs kenmerken van autisme. Is dit terecht? Gezien de prevalentiecijfers zijn er veel meer leerlingen in de klas met TOS dan met een andere stoornis.
Ook tijdens deze training zijn er veel praktijkvoorbeelden en praktische tips en adviezen voor in de klas en tijdens stage.
Na afloop bent u bekend met
| Doelgroep: allen PO & VO |
|
Datum: 18-01-2024 |
Uiterste inschrijfdatum: 08-01-2024 | |
|
Tijd: 16.00 uur - 20.00 uur |
|
Locatie: nader te bepalen op één van de OZHW-scholen in Barendrecht, Ridderkerk of Zwijndrecht |
|
Trainer: |
| Studiebelastingsuren: 4 |
€ | 150 |
|
Bijzonderheden: er wordt voor een lichte maaltijd gezorgd |
Heb je de cursus met je leidinggevende besproken en is je leidinggevende akkoord dat je de cursus gaat volgen, dan kun je je inschrijven door op onderstaande balk te klikken. Je komt dan in een scherm waar je je persoonlijke gegevens kunt invullen. De factuur zal ter betaling worden verzonden aan je werkgever.