Hoe ga ik in gesprek over moeilijke onderwerpen met 'lastige' ouders, boze ouders, agressieve ouders, liegende ouders, vermijdende ouders, etc. De insteek: moeilijke onderwerpen. Onderwerpen waarbij je zorgen hebt om de leerling. Waarbij je wellicht in verlegenheid gebracht wordt. Conflicten over niveau, mishandeling, onveilige thuissituatie, denk aan ruzies, verslaving, psychiatrie,  informatie delen met ouders over zorgwekkende situatie van leerling, etc.
De tijd dat het onderwijs enkel en alleen bestond uit lesgeven ligt ver achter ons. Naast docent heb je veelal taken waar je niet voor bent opgeleid. We pakken één taak uit het scala aan bijtaken; het voeren van gesprekken met (lastige) ouders over moeilijke onderwerpen.
Tijdens je dagelijkse werkzaamheden komt het voor dat je van een leerling informatie hoort dat je persoonlijk raakt. Je maakt je zorgen over de leerling. Je kunt de informatie niet negeren. Je weet dat je moet handelen. Vaak wordt er gekozen om een professional in te schakelen: de zorgcoördinator, je teamleider of het schoolmaatschappelijk werk. Dit is zeker geen slechte oplossing, maar je gaat aan twee zaken voorbij.
Ten eerste, de leerling heeft jou uitgekozen om zijn/haar verhaal met je te delen, hij/zij verwacht ook iets van jou. Wellicht wil hij/zij dat je (mede) in gesprek gaat met zijn/haar ouders.
Ten tweede, je kunt meer dan je denkt en dat wat je minder goed afgaat in het gesprek kun je leren.
Wij geven deze training, omdat we er van overtuigd zijn dat je gespreksvoering leert door het te doen. Ronald is acteur, hij reageert verbaal en non-verbaal op jouw inbreng in het gesprek. Per direct merk je wat het effect is van je opmerking.
We zullen het rollenspel vaak stopzetten om te bespreken wat er in het ‘gesprek’ gebeurt. Hier leer je van. Je kunt het nooit fout doen. Ronald fungeert als een spiegel. Maar hij staat naast jou om het beste uit jezelf te halen.
Desiree voert met regelmaat moeilijke gesprekken. Met veel vallen en nog meer opstaan weet ze dat het aanleren van technieken je helpt in het verbeteren van je gespreksvoering. Je emotie beïnvloedt je handelen. Een eerste indruk van een ouder kan je uit het veld slaan. Een grote mond of stemverheffing kan je verlammen. Je leert hier meer inzicht in te krijgen en keuzes te maken voor een andere attitude en tactiek tijdens het gesprek.
We verwachten van elke deelnemer een actieve rol. Je oefent gesprekken d.m.v. het rollenspel. Ronald speelt de ouder. Je geeft feedback aan je medecursisten. Sterker nog, je gaat evt. zitten op de stoel van je voorganger en probeert op jouw manier het gesprek in goede banen te leiden.
Wat bieden wij? VEILIGHEID. We zien je kwetsbaarheid, je verlegenheid en of het je persoonlijk raakt. We zien toe op heldere groepsafspraken, zodat een ieder in 3 uur veel leert op een levendige manier. Hetgeen je van ons leert kun je de volgende dag toepassen (in de dagelijkse praktijk)!
| 
 | Doelgroep: PO & VO | 
| 
 | 
 Deze cursus wordt in schooljaar 2023-2024 1 x gegeven en bestaat uit 1 bijeenkomst: 16-02-23 | 
| Uiterste inschrijfdatum: 06-02-2023 | |
| 
 | 
 Tijd: 16.00 uur - 19.30 uur | 
| 
 | 
 Locatie: Dalton Lyceum Barendrecht, Zichtwei 1, Barendrecht (dramalokaal B-gebouw) | 
| 
 | 
 Trainers: Desirée Voulon en Ronald van der Klooster | 
| 
 
 | Studiebelastingsuren: 4 | 
| € | 150 | 
| 
 | 
 Bijzonderheden: van de deelnemers wordt een actieve deelname aan de rollenspellen verwacht. Er wordt voor broodjes gezorgd. | 
Heb je de cursus met je leidinggevende besproken en is je leidinggevende akkoord dat je de cursus gaat volgen, dan kun je je inschrijven door op onderstaande balk te klikken. Je komt dan in een scherm waar je je persoonlijke gegevens kunt invullen. De factuur zal ter betaling worden verzonden aan je werkgever.